Tog til Göteborg ved Haksjön kvelden 8. september
Siden Dalslands Järnväg åpnet sommeren 1879 har det vært mulig å reise med tog mellom Oslo og Göteborg. Den gang tok en togreise 11 timer, og de reisende måtte bytte tog i Fredrikshald (Halden) og Mellerud. Sommeren 1886 begynte man å kjøre nattog mellom de to byene, og materiellet var det mest moderne som fantes i Norge og Sverige på den tiden. I dag tar togreisen nesten fire timer.
NSB og Jernbaneverket i Norge og Trafikverket og Västtrafik i Sverige har inngått en intensjonsavtale om å forbedre togtilbudet mellom Oslo og Göteborg. På hverdagene kjøres tre togpar på strekningen, mens lørdager, søn- og helligdager kjøres to togpar. Det er NSB som kjører togene, og kjøretiden er i underkant av fire timer. Til sammenlikning bruker ekspressbussene mellom Oslo og Göteborg omtrent like lang tid.
Det stopper ikke lenger tog på Kornsjø. (Bildet er tatt med telelinse)
Jernbanen over Kornsjø har også stor godstrafikk. Over er et RC-lok med bilvogner i Hökedalen. Under er en av CargoNet sine El 16 med containertog like ved riksgrensen ved Kornsjø.
I følge intensjonsavtalen skal det gjennomføres tiltak for å redusere kjøretiden med en halv time, og å øke antall avganger til fire eller fem. På svensk side skal det nye dobbeltsporet mellom Göteborg og Öxnered stå ferdig i løpet av 2012, og dette vil redusere kjøretiden med 15-20 minutter. Det skal også gjennomføres tiltak på norsk side for å redusere kjøretiden.