lørdag 24. mars 2012

Hvorledes en Jernvei styres

Her gjengir jeg et innlegg som Bjørnstjerne Bjørnson skrev, og som ble publisert i Aftenposten 22. august 1903. I innlegget nevner han bl.a. Erik Enge, som var stortingsrepresentant og senere var medlem av Hovedstyret i Norges Statsbaner. Jeg gjengir også et motinnlegg som ble publisert i Dagbladet 24. august samme år.



Hvorledes en Jernvei styres

Mon ikke Tilfældet skulle være typisk?
Det Tog, som gaar Kl. 7 fra Kristiania, stansede i gamle Dage paa Lillehammer. Det stod der ledigt i fire Timer. Folk bad om, at det i Ledigheden maatte gaa videre til Faaberg, næste Station fra Lillehammer og en av de bedste paa hele turen. Dette fandt daværende Statsraad Nysom rimeligt; Toget gik videre til Faaberg. Men da der ingen Dreiskive var paa Faaberg, saa, istedet for at lade Toget gaa baglængs det lille Stykke Vei til Lillehammer, lod man det fortsætte helt til Tretten; der en Dreiskive! Medens Reisen til Faaberg lønnede sig udmerket, lønnede fortsættelsen til Tretten sig ikke.

Denne første Feil blev skjæbnesvanger; thi saa sagde de strax i Ringebo: Naar Toget kommer til Tretten, skjønt det ikke lønner sig, hvorfor kan det ikke ogsaa komme til Ringebo, skjønt det lønner sig endnu mindre. Det korte Stykke, hvad gjør det!

Og Toget kom til Ringebo! Men da sagde de i Hundtorp: Naar Toget kommer til Ringebo, skjønt det ikke lønner sig, hvorfor kan det ikke ogsaa komme til Hundtorp, skjønt det lønner sig endnu mindre! Det korte Stykke, hvad gjør det! De paa Harpefoss, de paa Vinstra, de paa Sjoa, de paa Otta gik endnu videre, de sagde: Kan det gaa an at faa Tog, som ikke lønner sig, da vil vi sandelig have det Hurtigtog som lønner sig om Sommeren, ogsaa om Vinteren naar det ikke lønner sig!
Ogsaa det kommer istand! For Erik Enge er Dalens Storthingsmand, han er Medlem af Jernveistyret, og han behøver bare at dulte Kamerat Løvland i Siden, saa gaar det!

Netop nu ser vi ”et Forlydende” om, at Hurtigtog ”anden hver Dag” skal gaa til Otta om Vinteren. Dette ”Forlydende” kommer lige før Valget; Dalen er henrygt; hurra for Erik Enge! Vi betaler her i Gausdal aarlig i Skat mellem 16 og 17 pct., som Erik Enge har skaffet os. Naar en Kommune maa betale saa meget for at gjøre en Mand stor, hvorfor skal ikke ogsaa Staten betale sit for at gjøre ham endnu større? Bare dult Kamerat Løvland i Siden, saa gaar det! Gjør som Annæus Schiødt nylig gjorde. Kamerat Løvland! Kamerat Løvland! 
(av Bjørnstjerne Bjørnson, Aftenposten 22. aug 1903)
 
B. B.
Bjørnstjerne Bjørnson (Foto: karl Anderson, fra Wikimedia Commons)


Svar til Bjørnstjerne Bjørnson, Dagbladet 24. august 1903
Bjørnstjerne Bjørnson raser om Dagen i Politik som en syg Mand. Lørdag skriver han i ”Aftenposten” om ”Hvorledes en jernvei styres”. Han klager over, at der gaar et Tog op gjennem hans Dalstrøg til Otta, som ikke lønner sig. Ja, der skal saagar til Vinteren komme et Tog til, som ikke lønner sig. Og saa skriver han:
”Ogsaa det kommer istand! For Erik Enge er Dalens Stortingsmand, han er Medlem af Jernveistyret, og han behøver bare at dulte Kamerat Løvland i Siden, saa gaar det!
Netop nu ser vi ”et Forlydende” om, at Hurtigtog ”anden hver Dag” skal gaa til Otta om Vinteren. Dette ”Forlydende” kommer lige før Valget; Talen er henrykt; hurra for Erik Enge! Vi betaler her i Gausdal aarlig i Skat mellem 16 og 17 pCt, som Erik Enge har skaffet os. Naar en Kommune maa betale saa meget  for at gjøre en Mand stor, hvorfor skal ikke ogsaa Staten betale sit for at gjøre ham endnu større? Bare dult Kamerat Løvland i Siden, saa gaar det! Gjør som Annæus Schiødt nylig gjorde. Kamerat Løvland! Kamerat Løvland!”
Erik Enge maa i Sandhed være en stor Mand, det er sikkert. Han har ikke alene skaffet Gausdal en skat af mellem 16 og 17 pCt, men nu vil han ogsaa ”efter et Forlydende før Valgene” skaffe Gudbrandsdalen et Extratog anden hver Dag.
Naar Enge er en stor og dygtig Mand, saa kast ham. Han bør ikke være Stortingsmand. Det er klart. Men hvad 16 a 17 pCt. Kommuneskat har med et Tog formeget til Otta at gjøre, er ikke saa klart. Men Bjørnson er jo Logikkens Mand, han. Det er nok klart det ogsaa.
Men en Ting er ganske klar. Naar Tog Kl. 7 fra Kristiania gaar saa langt som til Faaberg Station – Bjørnsons Station – da behøver dette Tog aldeles ikke at gaa længere. Dette maa jo hele Gudbrandsdalen forstaa.

Dalegudbrand
(Dagbladet 24. august 1903)