Jeg er av den oppfatningen at enhver storby med respekt for seg selv skal ha trikk. Den 8,4 km lange sporveislinjen mellom Las Planas og Pont Michel gjennom byens sentrum er blitt en stor suksess siden åpningen den 24. november 2007. Til åpningen ble det anskaffet 20 vogner av typen Alstom Citadis. Vognene er femdelte leddvogner med en lengde på 35 meter. I 2011 reiste om lag 90 000 mennesker med trikken hver dag.
|
To trikker møtes på Place Garibaldi. Her er ingen kontaktledning, så vognene kjøres på batterier. |
Sporveislinjen gir en utmerket forbindelse mellom hovedjernbanestasjonen Nice Ville og byens sentrum. Linjen krysser Place Masséna og Place Garibaldi. Her ville ikke byens myndigheter ha kontaktledninger av estetiske grunner. Derfor er trikkene utstyrt med batterier. Ved holdeplassene før Place Masséna og Place Garibaldi blir pantografene senket, og vognene kjører på strøm fra batteriene. Resten av linjenettet har kontaktledninger.
|
Heller ikke over Place Masséna er det kontaktledninger. |
Sporveien i Nice har vært en så stor suksess at det er bestemt å bygge en linje nr. 2 fra flyplassen og til sentrum. Også en linje 3 er på planleggingsstadiet. Det er også planer om å forlenge linje 1.
|
Trikk og politibil ved jernbanebrua ved Nice Ville. |
|
En trikk svinger inn mot Place Masséna. Her er ingen kontaktledning. |