mandag 2. januar 2012

Naar ”elektriken” slaar sig vrang


Oslo, eller Kristiania som byen het den gang, fikk sin første elektriske sporvei i 1894. Den første sporveislinjen med elektrisk drift gikk mellom Jernbanetorget over Briskeby til Majorstuen. I tillegg gikk en sidelinje til Skarpsno. Dette var den første elektriske sporvei i Skandinavia, og visstnok den 16. elektriske sporvei i verden. 

Fra Tyrihans 1895
 Da Kristiania fikk elektrisk sporvei kom ordet ”elektrikk” eller ”trikk” inn i det norske språket. Folk reiste med ”elektrikken”. Senere ble det forkortet til ”trikken”.  Det forekom driftsforstyrrelser også på den tiden. Som i dag fikk trikkene strømmen fra en kontaktledning som var hengt opp i master i gatene. Opprinnelig var spenningen i kontaktledningen 500 volt likestrøm. Det hendte at kontaktledningen ramlet ned. I vittighetsbladet Tyrihans fra 1895 fant jeg et dikt hvor et ledningsnedfall er blitt omtalt, samt en tegning.

Naar ”elektriken” slaar sig vrang

Her forleden,
midt i juletravelheden,
”elektriken” slog sig vrang.
Men det var ej første gang,
blir vel heller ei den sidste –
dagstøt maa den uheld friste:
Traaden falder, vognen stopper,
stundom staar dens tag i flammer,
folk faar stød – aa, hvilken Jammer! –
slige stød, at højt de hopper...
Ud af vognen maa man pilte,
pengerne – ja, de er spildte...
Mangen slig en
ærgrelse gir ”elektriken”.