søndag 6. november 2011

Drammenbanens ombygde boggikaréter

Hovedtegning av en ombygget 3. klassevogn

Christiania-Drammenbanen som åpnet i 1872 fikk en sterk trafikkøkning i 1880-årene. Det var blitt bygget en rekke nye boliger i Vestre Aker og Bærum, og stadig flere reiste med tog til Christiania til arbeid, skole eller andre gjøremål.

Til åpningen av Christiania-Drammenbanen var det blitt anskaffet en rekke personvogner. Disse vognene var toakslede karéter med adskilte kupeer. Hver kupé hadde en inngangsdør på hver side av vogna. Togene hadde både 1. og 2. klasse kupeer. Enkelte vogner var bygget som komposittvogner, det vil si at de hadde både 1. og 2. klasses kupeer. 1. klassekupeene var utstyrt med plysjseter mens reisende på 2. klasse måtte nøye seg med trebenker. Flere av vognene hadde konduktørkupé. I 1880 ble vognklassene på Drammenbanens og Randsfjordbanens tog endret. Første klasse ble endret til annen og annen klasse ble endret til tredje. 

Hovedtegning av vogn nr. 101. Denne var opprinnelig bygget som ren 3. klasse (Co), men er senere blitt ombygget til BCo).

Boggivogner har mye bedre gangegenskaper enn toakslede vogner. I årene 1882-88 ble flere av de opprinnelige karétvognene ombygget til boggikaréter. Dette foregikk ved at to og to vognkasser ble bygget sammen og påmontert boggier. Ombyggingskostnadene var om lag kr. 4000 pr. vogn, og det var Skabo som utførte ombyggingen. De sammenbygde vognene fikk en lengde på om lag 14 meter. Seks av vognene ble bygget som rene 3. klassevogner (litra Co). Tre vogner ble bygget som komposittvogner med både 2. og 3. klasse, samt en konduktørkupé (Litra BCFo).


Vognene 110, 111 og 112 ble utstyrt med sidegang. 

Randsfjordbanens vogn nr. 28 som ble levert i 1868 ble overført til Drammenbanen og omnummerert til nr. 141. Denne ble bygget sammen med Drammenbanens vogn 103 til BCFo 103 i desember 1883.
I 1888 ble seks av Drammenbanens 2. klassevogner (litra B nr. 110, 111, 112, 113, 114 og 115) sammenbygget til tre 2. klasse boggikaréter. Disse vognene fikk nr. 110, 111 og 112 (litra Bo). De seks boggivognene var opprinnelig 6,89 m mange. De nye boggivognene fikk en lengde på 13,78 m.

Litra Bo (2. klasse): 110, 111, 112
Litra Co (3. klasse): 101, 102, 104, 105, 106, 107
Litra BCFo (2. & 3. kl. og kond. kupé): 103, 108, 109

På samme tid ble personvognene utstyrt med schweitzerapparater for oppvarming i den kalde årstid. Schweitzerapparatene var ovner som ble montert på vognenes underside. Varmen fra ovnene ble ledet gjennom luftkanaler opp gjennom vogngulvet til kupeene. De reisende kunne ved hjelp av spjeld selv regulere varmen i kupeen. I løpet av 1890-årene ble boggikarétene ombygget med gjennomgangsmulighet mellom kupeene. På samme tid ble vognene også utstyrt med automatiske trykkluftbremser system Carpenter. Vognene er blitt ombygget i årenes løp. Vogn 101 ble ombygget til komposittvogn med både 2. og 3. klassekupeer.