Christiania-Drammenbanen
som åpnet i 1872 fikk en sterk trafikkøkning i 1880-årene. Det var blitt bygget
en rekke nye boliger i Vestre Aker og Bærum, og stadig flere reiste med tog til
Christiania til arbeid, skole eller andre gjøremål.
Til åpningen
av Christiania-Drammenbanen var det blitt anskaffet en rekke personvogner.
Disse vognene var toakslede karéter med adskilte kupeer. Hver kupé hadde en
inngangsdør på hver side av vogna. Togene hadde både 1. og 2. klasse kupeer.
Enkelte vogner var bygget som komposittvogner, det vil si at de hadde både 1.
og 2. klasses kupeer. 1. klassekupeene var utstyrt med plysjseter mens reisende
på 2. klasse måtte nøye seg med trebenker. Flere av vognene hadde
konduktørkupé. I 1880 ble vognklassene på Drammenbanens og Randsfjordbanens tog
endret. Første klasse ble endret til annen og annen klasse ble endret til
tredje.
Hovedtegning av vogn nr. 101. Denne var opprinnelig bygget som ren 3. klasse (Co), men er senere blitt ombygget til BCo).
Boggivogner
har mye bedre gangegenskaper enn toakslede vogner. I årene 1882-88 ble flere av
de opprinnelige karétvognene ombygget til boggikaréter. Dette foregikk ved at
to og to vognkasser ble bygget sammen og påmontert boggier. Ombyggingskostnadene
var om lag kr. 4000 pr. vogn, og det var Skabo som utførte ombyggingen. De
sammenbygde vognene fikk en lengde på om lag 14 meter. Seks av vognene ble
bygget som rene 3. klassevogner (litra Co). Tre vogner ble bygget som
komposittvogner med både 2. og 3. klasse, samt en konduktørkupé (Litra BCFo).
Vognene 110, 111 og 112 ble utstyrt med sidegang.
Randsfjordbanens
vogn nr. 28 som ble levert i 1868 ble overført til Drammenbanen og omnummerert
til nr. 141. Denne ble bygget sammen med Drammenbanens vogn 103 til BCFo 103 i
desember 1883.
I 1888 ble seks
av Drammenbanens 2. klassevogner (litra B nr. 110, 111, 112, 113, 114 og 115) sammenbygget
til tre 2. klasse boggikaréter. Disse vognene fikk nr. 110, 111 og 112 (litra
Bo). De seks boggivognene var opprinnelig 6,89 m mange. De nye boggivognene fikk
en lengde på 13,78 m.
Litra Bo (2.
klasse): 110, 111, 112
Litra Co (3.
klasse): 101, 102, 104, 105, 106, 107
Litra BCFo
(2. & 3. kl. og kond. kupé): 103, 108, 109
På samme tid
ble personvognene utstyrt med schweitzerapparater for oppvarming i den kalde
årstid. Schweitzerapparatene var ovner som ble montert på vognenes underside.
Varmen fra ovnene ble ledet gjennom luftkanaler opp gjennom vogngulvet til
kupeene. De reisende kunne ved hjelp av spjeld selv regulere varmen i kupeen. I
løpet av 1890-årene ble boggikarétene ombygget med gjennomgangsmulighet mellom
kupeene. På samme tid ble vognene også utstyrt med automatiske trykkluftbremser
system Carpenter. Vognene er blitt ombygget i årenes løp. Vogn 101 ble ombygget
til komposittvogn med både 2. og 3. klassekupeer.