George
Stephenson blir ofte omtalt som damplokomotivets far, selv om det ikke var han
som bygget det første lokomotivet. Her skal jeg ta for meg hans første lokomotiv, ”Blücher” som
ble bygget i 1814.
Portrett av George Stephenson. Fra Wikimedia Commons.
George
Stephenson ble født den 9. juni 1781 i Wylam i Northumberland nord i England. Ingen
av hans foreldre kunne lese eller skrive, og de hadde ikke råd til å sende
George på skole. George begynte som dampmaskinoperatør som 17-åring, og gikk på
kveldsskole for å lære å lese og skrive. Etter hvert fikk han ansvar for
vedlikehold og reparasjoner av Killingworthgruvenes dampmaskiner. I 1804 hadde
Richard Trevithick bygget et lokomotiv for en bane i Pen-Y-Darren. Senere
bygget han et lokomotiv for Wylam kullgruver ved Newcastle. Napoleonskrigene på
begynnelsen av 1800-tallet hadde medført mangel på hester og økte priser på
hestefor. Derfor vurderte flere gruveeiere muligheten av å bruke dampmaskiner
til å trekke kullvognene på gruvebanene. I 1813 konstruerte Timothy Hackworth,
William Hedley og Jonathan Forster lokomotivet ”Puffing Billy” for en gruvebane
i Wylam. Dette vakte George Stephensons interesse.
Sammen med
sin assistent John Thorswall begynte George Stephenson å konstruere et
damplokomotiv som var ferdig sommeren 1814. Lokomotivet fikk navnet ”Blücher”,
og var oppkalt etter den prøyssiske generalen Gebhard Leberecht von Blücher, en
av britenes allierte i Napoleonskrigene. Lokomotivet ble kjørt første gang den 25. juli 1814 på banen ved Killingworth.
Lokomotivet veide 6 tonn og hadde tender for kull og vann. Banens sporvidde var
4 fot og 8 tommer (1422 mm). Lokomotivets hjul hadde flenser, og
stempelstengene til sylindrene var koblet direkte til hjulene. Lokomotivets
framdrift var kun basert på friksjonen mellom hjulene og skinnene. Sylindrene
hadde en diameter på 8 tommer (203 mm) og 24 tommer (609 mm) slaglengde.
Den prøyssiske general Gebhard Leberecht von Blücher fikk Stephensons første lokomotiv oppkalt etter seg.
Fra Wikimedia Commons
Lokomotivet
klarte å trekke et tog med 8 vogner. Disse vognene var lastet med kull, og
vekten av kull og vogner 30 tonn. Hastigheten var anslått til om lag 4 mph, som
tilsvarer 6 ½ km/t. Lokomotivets dampkjel hadde en lengde på 2 fot 10 tommer
(863 mm). Kjelen hadde et stort røykrør fra fyrkassa til skorsteinen, og brukte
mye kull i forhold til damptrykket som ble oppnådd. Lokomotivet ”Blücher” fikk
ikke noe langt liv. Det ble demontert og delene ble gjenbrukt i andre
lokomotiver.