Lørdag den
29. april 1882 skjedde en ulykke ved Lindfors på Bergslagernas Järnväg. Dagen
før hadde banemesteren visitert linjen, og oppdaget en synkning i banevollen ved
bredden av Lindforsälven om lag en km fra stasjonen. Mannskaper ble sendt til
stedet med en gang for å sette sporet i stand. Kveldstogene kunne passere
stedet, men med redusert hastighet.
Morgentoget fra
Filipstad til Göteborg hadde rutemessig avgang fra Lindfors kl. 7.52. Toget
hadde 8 godsvogner og en kombinert person- og postvogn med en 3. klasse kupé.
Sist i toget var det koblet tre personvogner.
Da toget
passerte stedet hvor synkningen var blitt utbedret, oppdaget lokføreren en utglidning
i banevollen. Han bremset, men toget fikk ikke stanset i tide. Både lokomotiv og
tender sank ned i banevollen og veltet senere ned skråningen. De 8 godsvognene
ble smadret. Postvogna ble stående på tvers av sporet og fikk store skader. de
tre personvognene som var koblet bakerst i toget ble stående på sporet.
”Olyckan föranleddes af en plötsligt inträffad
utskärning af järnvägsbanken, antagligen föranledd af källossning och regn, hvilken
på morgonen öfvergåtts af vederbörande banbetjening, som då, lika litet som
stationsinspektören vid Lindfors, f. d. järnvägsingeniör, hvilken tilfälligtvis
passerat det omkring en half fjerdingsväg bortom Lindfors station belägna
olycksstället en timme före tågets ankomst, kunnat märka något ovanligt”.
(Dalpilen 5.
mai 1882)
Et ekstratog
ble straks sendt fra Filipstad med redningsmannskaper. Lokomotivet og de smadrede
godsvognene lå i en haug ved elvebredden. Metodistpredikanten Johan Kihlström satt
i passasjerkupeen i postvogna. Han skulle reise til Deje for å holde preken
neste dag. To postfunksjonærer befant seg i postkupeen. Kihlström ble drept momentant,
mens de to postfunksjonærene slapp fra ulykken uten fysiske skader. Merkelig
nok fikk lokføreren og fyrbøteren bare lettere brannskader.
Banevollen og
sporet var blitt ødelagt. Postvognas passasjerkupé var så skadet at det tok tid
å få Kihlström ut. Mens utbedringsarbeidene pågikk ble persontogene kjørt fram
til ulykkesstedet. De reisende måtte ta seg til fots forbi stedet. Det tok tre
uker å få linjen farbar igjen. Årsaken til utglidningen var teleløsning og
regn.