District-tog på brua. Puben City Barge til venstre.
Strand-on-the-Green,
gangveien langs Themsen østover fra Kew Bridge, er absolutt verdt et besøk. Langs
Strand-on-the-Green på Themsens nordside ligger tre kjente puber; Bell &
Crown, City Barge og Bull’s Head. De to sistnevnte ligger på hver sin side av
jernbanebrua. Fra gangveien kan man få gode bilder av både District- og
Overgroundtog på brua. Du kan nå stedet med tog fra Waterloo til Kew Bridge
eller med District Line til Gunnersbury og buss derfra til Kew Bridge. En tur
til området kan kombineres med en tur innom Kew Bridge Steam Museum som er like
i nærheten.
Jernbanebrua
over Themsen ble konstruert av jernbaneingeniøren William Robert Galbraith. Byggearbeidene ble utført av Brassey &
Ogilvie. Brua er konstruert som smijern gitterverksbru med fem spenn som hviler
på støpejernsøyler. Hvert av de fem bruspennene er på 32 meter.
Et tog tilhørende London Overground på brua
Opprinnelig
var brua en del av jernbanelinjen mellom Richmond og Addison Road stasjon, nå
Kensington Olympia. Linjen ble bygget av jernbaneselskapet London & South
Western Railway. Den ble åpnet for alminnelig trafikk 1. januar 1869. Banen ble
anlagt over Gunnersbury og Turnham Green, og østover mot Hammersmith. Den
opprinnelige linjen gikk nordover fra Hammersmith og over Shepherd’s Bush og
til Addison Road (nåværende Kensington Olympia). Her møtte banen West London
Joint Railway. Foruten Richmond og Addison Road var det fra åpningen stasjoner
ved Kew Gardens, Gunnersbury, Hammersmith Grove Road og Shepherd’s Bush. Fra
Gunnersbury var det fra åpningen en sporforbindelse til Kew Bridge stasjon, som
også tilhørte London & South Western Railway. Fra Gunnersbury ble det også
etablert en sporforbindelse til North & South Western Junction Railway. Dermed
hadde banen forbindelse med North London Railway. En ny stasjon ved Ravenscourt
Park åpnet i 1873.
Den 1. juni
1877 ble sporforbindelsen fra Metropolitan District Railway sin endestasjon i
Hammersmith til Ravenscourt Park etablert. Dermed begynte Metropolitan District
Railway, senere District Railway, å kjøre tog til Kew Gardens og Richmond. Også
Metropolitan Railway og Great Western Railway har kjørt persontog på
strekningen. Ved Hammersmith var det blitt etablert en sporforbindelse til den
nåværende Hammersmith & City Line. I tiden etter århundreskiftet begynte
District Railway å elektrifisere sine linjer. Den 1. august 1905 ble
strekningen elektrifisert til Richmond.
Strekningen
fra Hammersmith over Shepherd’s Bush til Addison Road ble nedlagt i 1916 sammen
med stasjonene Hammersmith Grove Road og Shepherd’s Bush. I dag trafikkeres
strekningen av District Line sine tog mellom Richmond og Upminster og av London
Overground sine tog mellom Richmond og Stratford.
Det kan
nevnes at i 1964 ble scener fra ”The Dalek Invasion on Earth”, en episode av
BBCs TV-serie om ”Doctor Who” spilt inn her. Brua heter Kew Railway Bridge, men
er også omtalt som Strand-on-the-Green Bridge. Brua er i dag fredet og eies av
Network Rail.