mandag 5. mars 2012

Sydbane-racerne


En av Smaalensbanens sydbane-racere på svingskiva. (Norsk Jernbaneklubbs arkiv)
Østfoldbanen, eller Smaalensbanen som den opprinnelig het, var bygget med forholdsvis lett skinnegang. Det satte begrensning for hvor tunge lokomotiver som kunne kjøres på banen. Lokomotivtype 27 ble utviklet for å kunne øke toghastigheten, samtidig som de ikke ble for tunge for banen. Uoffisielt ble Smaalensbanen også kalt Sydbanen. Derfor ble lokomotivene kalt Sydbane-racere.

Fra sommeren 1886 ble det kjørt nattog mellom Kristiania (Oslo) og Göteborg. Etter hvert ble det også kjørt hurtigtog om dagen, og Smaalensbanen ble den viktigste forbindelsen mellom Norge og utlandet. Hurtigtogene hadde 1., 2. og 3. klasses vogner. Fra 1905 ble det kjørt dagtog med gjennomgående vogner til København, og fra sommeren 1909 ble det kjørt gjennomgående sovevogner til Berlin og Hamburg. I tiden rundt århundreskiftet fikk Smaalensbanen levert flere lokomotiver til persontogene og hurtigtogene, men etter hvert som togenes lengde og vekt økte ble disse lokomotivene for små.

(Foto: Norsk Jernbanemuseums samling)
 Lokomotivene type 27 ble utviklet nettopp med tanke på hurtigtogene på Smaalensbanen. Akseltrykket var 9 tonn, noe som var forholdsvis lavt. Lokomotivene hadde også en meget god utbalansering av de bevegelige massene, og var godt egnet for framføring av hurtige tog på lettbygde baner. Lokomotivenes tjenestevekt var 72 tonn, og toppfarten var 75 km/t. Kjeltrykket var 12 kg/cm². Lokomotivene hadde to sylindre og var utstyrt med overhetere. Overhetere er damprør som er lagt gjennom dampkjelens røykrør. Dette gjør at dampen blir varmet opp ytterligere før den blir ledet til sylindrene, slik at den blir tørrere.

De tre første Sydbane-racerne ble bygget av Hamar Jernstøberi i 1910 og satt i drift på Smaalensbanen. Disse lokomotivene ble brukt i hurtigtogene. Etter at Sydbane-racerne ble satt i drift dette året ble maks tillatt hastighet på norske jernbaner økt fra 70 til 75 km/t. Til sammenlikning hadde det engelske jernbaneselskapet Great Western kjørt tog i 160 km/t noen år i forveien, men det er en annen historie.

Fram til 1916 ble det bygget ytterligere 13 lokomotiver av denne typen. De fleste ble bygget av Hamar Jernstøberi, men 7 av lokomotivene ble bygget av Thunes Mekaniske Værksted som holdt til på Skøyen. Av de 16 lokomotivene som ble bygget ble 9 brukt på Smaalensbanen. De øvrige lokomotivene ble brukt på Kongsvingerbanen og mellom Hamar og Otta. Lokomotivene ble først og fremst brukt til persontog, men ble også brukt til ilgodstog. I 1921 ble det bygget enda et lokomotiv av type 27. Dette lokomotivet var utstyrt med matevannsforvarmer, og fikk betegnelsen 27b.

Nr. 234, som var hjemmehørende i Hamar distrikt, er bevart på Norsk Jernbanemuseum.
 I årene rundt første verdenskrig ble det satt i gang omfattende arbeider med å forsterke Smaalensbanen for at togvekten kunne økes. Blant annet ble Hølensbrua bygget om. Etter at banen var forsterket kunne det kjøres med tyngre lokomotiver på banen. På slutten av 1950-årene ble de første Sydbane-racerne utrangert. Den siste ble utrangert i 1969. En av Sydbane-racerne er bevart på Norsk Jernbanemuseum i Hamar.