onsdag 12. oktober 2011

Banen ved Kongsberg sølvverk



Jeg har også interesse for gruver og gruvebaner. Min favoritt er jernbanen ved sølvgruvene i Kongsberg

Siden 1850-årene har malm blitt transportert med jernbane i sølvgruvene i Kongsberg. Vognene ble trukket av hester, og skinnene var av støpejern. Banene hadde også dressiner som ble brukt av gruvearbeidere. Banene hadde tre forskjellige sporvidder, 500, 600 og 800 mm. Banen i Christian 7. Stoll ble anlagt med sporvidde 800 mm, mens banen i Underbergstollen ble anlagt med 500 mm sporvidde. Inne i gruvene ble det anlagt enkelte baner med sporvidde 600 mm. Det har også vært bane gjennom Fredriks stoll som ligger ovenfor Christian 7. Stoll. 

Bensinlokomotiv fra 1911 i Kongens Gruve



Det ble vurdert å anskaffe elektriske lokomotiver, men et kontaktledningsanlegg ville bli for kostbart i forhold til det begrensede transportbehovet som Sølvverket hadde. I 1911 ble det anskaffet lokomotiver med bensinmotorer. Senere ble det anskaffet diesellokomotiver. Christian 7. Stoll munner ut ved Saggrenda. Både ved Saggrenda og ved utløpet av Underbergstollen ble det bygget lokstall og verksted. Underbergstollen er i dag murt igjen, men lokstallen står der fremdeles.


Lokstallen ved Saggrenda


Sølvverket ble endelig nedlagt 17. mars 1957. Siden Sølvverket ble opprettet i 1623 og til nedleggelsen ble det hentet ut 1350 tonn sølv. I dag er Kongens Gruve museum, og det kjøres tog fra Saggrenda og 2 km inn i fjellet til Kongens Gruve. Saggrenda jernbanestasjon er nedlagt (brukes som kryssingsspor). Man behøver imidlertid ikke å disponere bil for å komme til Saggrenda. Timekspressens linje 1, Notodden-Kongsberg-Drammen-Oslo kjører hver time hele døgnet. Bussene stopper på Saggrenda. 

 Lokstallen ved Underbergstollen står fremdeles. Stollåpningen kan sees til venstre for bygningen.