fredag 21. oktober 2011

TGV -høyhastighet på fransk manér

TGV-tog i Nice 2006. 

TGV er forkortelse for Train à Grande Vitesse, eller tog med høy fart. Toppfarten er 320 km/t i rutetrafikk. Togene er også meget behagelige å reise med.

Allerede i 1960-årene begynte man å planlegge høyhastighetsbaner i Frankrike. Egentlig skulle høyhastighetstogene bygges med gassturbinmotorer, men etter oljekrisen i 1973 valgte man å satse på elektrisk drift. Det er GEC-Alsthom, nå Alstom, som har utviklet togsystemet og bygget togsettene. De første TGV-togene, TGV Sud-Est, ble bygget i slutten av 1970-årene og hadde en toppfart på 270 km/t. Den 27. september 1981 ble togene satt i ordinær trafikk mellom Paris og Lyon. I dag kjøres TGV-tog fra Paris til de største franske byene. Det kjøres også TGV-tog mellom Paris og Stuttgart. 

Et TGV Duplex-sett passerer Le Trayas på den franske Rivieraen.

Det er bygget om lag 1200 km med egne høyhastighetsbaner som kun trafikkeres av høyhastighetstog. Alle andre tog kjører på andre spor. De eldste høyhastighetslinjene har en kurveradius på 4 km, mens de nyere har 7 km kurveradius. Banene har forholdsvis sterke stigninger, men dette har ingen betydning for togframføringen. Det er lagt stor vekt på sikkerheten. Høyhastighetsbanene har ingen planoverganger, og ved bruene er det montert sensorer som varsler dersom gjenstander faller ned i sporene. Det har i skrivende stund ikke skjedd dødsulykker på høyhastighetsbanene i Frankrike. Det har skjedd at TGV-tog har sporet av i 300 km/t uten at noen personer har pådratt seg annet enn lettere skader. De fleste ulykkene hvor TGV-tog har vært innblandet har skjedd på de gamle strekningene som trafikkeres av andre tog og som har planoverganger.

Eurostar-togene som kjører gjennom Kanaltunnelen hører til TGV-familien. Bildet er tatt på Gare du Nord i Paris.

Kjørestrømmen til høyhastighetslinjene har en spenning op 25 000 volt og frekvens på 50 Hz. Flere eldre franske jernbaner har en spenning på 1500 V likestrøm, og TGV-togene kan kjøres på disse linjene. Flere TGV-tog kan også kjøres på linjer med 15 000 volt 16 2/3 Hz, som brukes i Tyskland og Sveits. Togenes hastighet er for høy til at føreren kan se og kjøre etter vanlige signallys langs linjen. Derfor har TGV-togene førerromsignaler. Signalene vises på et display i førerrommet.

Også THALYS-togene hører til TGV-familien

Det er bygget flere typer av TGV-tog. De eldste er TGV Sud-Est. De første settene ble bygget i 1970-årene, og er senere blitt modernisert. Etter moderniseringen har største tillatte hastighet blitt økt fra 270 til 300 km/t. I tillegg til persontogene disponerer det franske postvesenet flere slike togsett til posttransport. På slutten av 1980-årene og tidlig i 1990-årene ble det bygget flere TGV-sett som fikk typebetegnelsene Atlantique og Réseau. Banen mellom Paris og Lyon ble meget populær, og trafikken ble så stor at man fikk kapasitetsproblemer. Derfor satset man på TGV med to etasjer. De første av disse togene, TGV Duplex, ble bygget i 1995. 

Et TGV-tog passerer Frejus

Til TGV-togene hører også Eurostar som kjører fra London til Paris og Brussel, samt THALYS-togene som kjører fra Paris til Amsterdam, Brussel og Köln. Både THALYS- og Eurostar-togene hører til TGV-familien, men har noe forskjellig utforming. Eurostar-togene er bygget slik at de også kan kjøre på britiske strekninger som har strømskinne. Spenningen i disse strømskinnene er 750 volt likestrøm. Eurostar-togene er dessuten bygget noe smalere for å passe til engelsk profil. Togsettene er til gjengjeld lengre enn de franske TGV-togene. Togene er bygget av Alstoms fabrikker både i Frankrike og i Storbritannia. THALYS PBKA (Paris, Brussel, Köln, Amsterdam) har bare en etasje, men er ellers likt TGV Duplex.

 TGV-togene til Nice kjører fremdeles på den gamle strekningen fra Marseille. Her passerer et tog Le Trayas.

Den 3. april 2007 satte et modifisert TGV-tog verdensrekord i hastighet for et konvensjonelt tog, med 574, 8 km/t. Det er kun de japanske magnetsvevetogene som har kjørt fortere.