mandag 3. oktober 2011

John Blenkinsop


John Blenkinsop hadde ikke tro på at jernhjul mot jernskinner ville gi tilstrekkelig friksjon. Derfor konstruerte han det første tannstanglokomotivet.

 Blenkinsops tannstanglokomotiv fra 1812. Fra Wikimedia Commons

John Blenkinsop ble født i Felling i grevskapet Durham i 1783. Han var gruveingeniør, og i 1808 ble han ansatt av Charles John Brandling, som eide en kullgruve i Middleton ikke så langt fra Leeds.  Kullet fra gruvene ble sendt med skinnegående vogner som ble trukket av hester på en egen bane til Leeds. 

Napoleonskrigene på begynnelsen av 1800-tallet hadde ført til mangel på hester og fôr. På samme tid var dampmaskinen inne i en rivende utvikling. Richard Trevithick hadde bygget damplokomotiver, men disse var for tunge for skinnegangen på banene de skulle brukes på. Likevel var det flere som hadde tro på at damplokomotiver kunne brukes til å trekke vogner i stedet for hester. Man hadde imidlertid ikke tro på at friksjonen mellom glatte jernhjul og skinner ville gi tilstrekkelig friksjon til å trekke tog. Den vanlige oppfatningen var at et lokomotiv kunne trekke fire ganger sin egen vekt, men Blenkinsop ville ha lokomotivene til å trekke mer enn som så.

 Tog på Middletonbanen i 1814. Maleri av George Walker. Fra Wikimedia Commons.

Blenkinsop fikk patent på tannstanglok i 1811, og året etter ble lokomotivene ”Prince Regent” og ”Salamanca” bygget. Lokomotivene ”Willington” og ”Marquis Wellington” ble bygget i hhv 1813 og 1814. Tilsvarende lokomotiver ble levert til andre baner på denne tiden. Lokomotivene hadde en vekt på fem tonn. Lokomotivenes drivhjul var tannhjul. Langs banen ble det lagt tannstangskinner. Dessuten ble treskinnene på Middletonbanen byttet ut med jernskinner som tålte større vekt. Lokomotivene hadde to sylindre, og klarte å trekke tog med vekt på 90 tonn. Konstruksjonen må ha vært forholdsvis vellykket, for flere av lokomotivene var i bruk i opp til 20 år.

John Blenkinsop døde av tuberkulose i Leeds 22. januar 1831. Tannstangslokomotiver brukes på mange bratte jernbaner den dag i dag.