søndag 13. november 2011

Kew Railway Bridge


District-tog på brua. Puben City Barge til venstre. 

Strand-on-the-Green, gangveien langs Themsen østover fra Kew Bridge, er absolutt verdt et besøk. Langs Strand-on-the-Green på Themsens nordside ligger tre kjente puber; Bell & Crown, City Barge og Bull’s Head. De to sistnevnte ligger på hver sin side av jernbanebrua. Fra gangveien kan man få gode bilder av både District- og Overgroundtog på brua. Du kan nå stedet med tog fra Waterloo til Kew Bridge eller med District Line til Gunnersbury og buss derfra til Kew Bridge. En tur til området kan kombineres med en tur innom Kew Bridge Steam Museum som er like i nærheten.

Litt høyere vannstand i Themsen
 
Jernbanebrua over Themsen ble konstruert av jernbaneingeniøren William Robert Galbraith. Byggearbeidene ble utført av Brassey & Ogilvie. Brua er konstruert som smijern gitterverksbru med fem spenn som hviler på støpejernsøyler. Hvert av de fem bruspennene er på 32 meter. 

 Et tog tilhørende London Overground på brua

Opprinnelig var brua en del av jernbanelinjen mellom Richmond og Addison Road stasjon, nå Kensington Olympia. Linjen ble bygget av jernbaneselskapet London & South Western Railway. Den ble åpnet for alminnelig trafikk 1. januar 1869. Banen ble anlagt over Gunnersbury og Turnham Green, og østover mot Hammersmith. Den opprinnelige linjen gikk nordover fra Hammersmith og over Shepherd’s Bush og til Addison Road (nåværende Kensington Olympia). Her møtte banen West London Joint Railway. Foruten Richmond og Addison Road var det fra åpningen stasjoner ved Kew Gardens, Gunnersbury, Hammersmith Grove Road og Shepherd’s Bush. Fra Gunnersbury var det fra åpningen en sporforbindelse til Kew Bridge stasjon, som også tilhørte London & South Western Railway. Fra Gunnersbury ble det også etablert en sporforbindelse til North & South Western Junction Railway. Dermed hadde banen forbindelse med North London Railway. En ny stasjon ved Ravenscourt Park åpnet i 1873. 


Den 1. juni 1877 ble sporforbindelsen fra Metropolitan District Railway sin endestasjon i Hammersmith til Ravenscourt Park etablert. Dermed begynte Metropolitan District Railway, senere District Railway, å kjøre tog til Kew Gardens og Richmond. Også Metropolitan Railway og Great Western Railway har kjørt persontog på strekningen. Ved Hammersmith var det blitt etablert en sporforbindelse til den nåværende Hammersmith & City Line. I tiden etter århundreskiftet begynte District Railway å elektrifisere sine linjer. Den 1. august 1905 ble strekningen elektrifisert til Richmond. 

District-tog sett fra Kew Bridge

Strekningen fra Hammersmith over Shepherd’s Bush til Addison Road ble nedlagt i 1916 sammen med stasjonene Hammersmith Grove Road og Shepherd’s Bush. I dag trafikkeres strekningen av District Line sine tog mellom Richmond og Upminster og av London Overground sine tog mellom Richmond og Stratford.

Puben Bull's Head

Det kan nevnes at i 1964 ble scener fra ”The Dalek Invasion on Earth”, en episode av BBCs TV-serie om ”Doctor Who” spilt inn her. Brua heter Kew Railway Bridge, men er også omtalt som Strand-on-the-Green Bridge. Brua er i dag fredet og eies av Network Rail.