søndag 6. november 2011

Ulykken ved Lindfors 1882

En tegning av Lindforsulykken. (Ukjent, Espen Franck-Nielsens samling)

Lørdag den 29. april 1882 skjedde en ulykke ved Lindfors på Bergslagernas Järnväg. Dagen før hadde banemesteren visitert linjen, og oppdaget en synkning i banevollen ved bredden av Lindforsälven om lag en km fra stasjonen. Mannskaper ble sendt til stedet med en gang for å sette sporet i stand. Kveldstogene kunne passere stedet, men med redusert hastighet.
Morgentoget fra Filipstad til Göteborg hadde rutemessig avgang fra Lindfors kl. 7.52. Toget hadde 8 godsvogner og en kombinert person- og postvogn med en 3. klasse kupé. Sist i toget var det koblet tre personvogner.

Da toget passerte stedet hvor synkningen var blitt utbedret, oppdaget lokføreren en utglidning i banevollen. Han bremset, men toget fikk ikke stanset i tide. Både lokomotiv og tender sank ned i banevollen og veltet senere ned skråningen. De 8 godsvognene ble smadret. Postvogna ble stående på tvers av sporet og fikk store skader. de tre personvognene som var koblet bakerst i toget ble stående på sporet.

”Olyckan föranleddes af en plötsligt inträffad utskärning af järnvägsbanken, antagligen föranledd af källossning och regn, hvilken på morgonen öfvergåtts af vederbörande banbetjening, som då, lika litet som stationsinspektören vid Lindfors, f. d. järnvägsingeniör, hvilken tilfälligtvis passerat det omkring en half fjerdingsväg bortom Lindfors station belägna olycksstället en timme före tågets ankomst, kunnat märka något ovanligt”.      
(Dalpilen 5. mai 1882)    

Et ekstratog ble straks sendt fra Filipstad med redningsmannskaper. Lokomotivet og de smadrede godsvognene lå i en haug ved elvebredden. Metodistpredikanten Johan Kihlström satt i passasjerkupeen i postvogna. Han skulle reise til Deje for å holde preken neste dag. To postfunksjonærer befant seg i postkupeen. Kihlström ble drept momentant, mens de to postfunksjonærene slapp fra ulykken uten fysiske skader. Merkelig nok fikk lokføreren og fyrbøteren bare lettere brannskader.
Banevollen og sporet var blitt ødelagt. Postvognas passasjerkupé var så skadet at det tok tid å få Kihlström ut. Mens utbedringsarbeidene pågikk ble persontogene kjørt fram til ulykkesstedet. De reisende måtte ta seg til fots forbi stedet. Det tok tre uker å få linjen farbar igjen. Årsaken til utglidningen var teleløsning og regn.