Jeg har også
interesse for gruver og gruvebaner. Min favoritt er jernbanen ved sølvgruvene i
Kongsberg
Siden
1850-årene har malm blitt transportert med jernbane i sølvgruvene i Kongsberg.
Vognene ble trukket av hester, og skinnene var av støpejern. Banene hadde også
dressiner som ble brukt av gruvearbeidere. Banene hadde tre forskjellige
sporvidder, 500, 600 og 800 mm. Banen i Christian 7. Stoll ble anlagt med
sporvidde 800 mm, mens banen i Underbergstollen ble anlagt med 500 mm
sporvidde. Inne i gruvene ble det anlagt enkelte baner med sporvidde 600 mm.
Det har også vært bane gjennom Fredriks stoll som ligger ovenfor Christian 7.
Stoll.
Bensinlokomotiv fra 1911 i Kongens Gruve
Det ble
vurdert å anskaffe elektriske lokomotiver, men et kontaktledningsanlegg ville
bli for kostbart i forhold til det begrensede transportbehovet som Sølvverket
hadde. I 1911 ble det anskaffet lokomotiver med bensinmotorer. Senere ble det
anskaffet diesellokomotiver. Christian 7. Stoll munner ut ved Saggrenda. Både
ved Saggrenda og ved utløpet av Underbergstollen ble det bygget lokstall og
verksted. Underbergstollen er i dag murt igjen, men lokstallen står der
fremdeles.
Lokstallen ved Saggrenda
Sølvverket ble
endelig nedlagt 17. mars 1957. Siden Sølvverket ble opprettet i 1623 og til
nedleggelsen ble det hentet ut 1350 tonn sølv. I dag er Kongens Gruve museum,
og det kjøres tog fra Saggrenda og 2 km inn i fjellet til Kongens Gruve. Saggrenda
jernbanestasjon er nedlagt (brukes som kryssingsspor). Man behøver imidlertid
ikke å disponere bil for å komme til Saggrenda. Timekspressens linje 1,
Notodden-Kongsberg-Drammen-Oslo kjører hver time hele døgnet. Bussene stopper
på Saggrenda.
Lokstallen ved Underbergstollen står fremdeles. Stollåpningen kan sees til venstre for bygningen.