mandag 17. oktober 2011

Regina-togene


Regina-tog brukes bl.a. på Bohusbanan. Her passerer toget Varp sør for Skee.

I år 2000 ble de første togsettene av Regina-typen som ble levert til svenske jernbaner. Togsettene er bygget av Bombardier på tidligere Kalmarbanans Verkstad utenfor Kalmar. Togene er elektriske og har store likhetstrekk med Øresundstogene som kommer fra samme leverandør. Regina-togene er litt bredere enn Øresundstogene, og har fem seter i bredden. Togene er levert som tovogns- eller trevognssett, og inntil tre togsett kan mutippelkjøres. Togsettene har klimaanlegg og strømuttak ved alle sitteplassene. Dørene er brede for å gi raskere av- og påstigning. Vognkassene er konstruert i rustfritt stål.

Reginatogene var egentlig utviklet for bruk i regiontog. Togene hadde ikke så god aksellerasjon at de egnet seg for lokaltog i Stockholmsområdet. Men de brukes i lokal- og regionaltog en rekke steder i Sverige. Skånetrafiken og Värmlandstrafik bruker slike togsett. Regina-togene brukes også på Bohusbanan. Tre av fire boggier er motoriserte. Banemotorene er trefase asynkronmotorer som reguleres av IGBT-halvledere.

Reginatogene er levert både som tovogns- og trevognstog. Togene er 3450 mm brede, og er egentlig 50 mm for brede for den svenske vognprofilen som er 3400 mm. I alt ble det bygget 73 slike togsett. Togsettene finnes i fem forskjellige varianter, litra X50-X54. X51 og X52 har også 1. klasse. Topphastigheten for Reginatogene er 180 km/t for X51 og X53, og 200 km/t for X50 og X54. Vognene har inngang med rullestolheis.

Produsenten har også levert togsett til Kina. Disse togsettene er bygget over samme lesten som Regina-togene.
SJ har bestilt Regina-togsett til fjerntrafikken. Disse får litra X55, og skal ha fire vogner. Togene skal tilpasses fjerntrafikk, og skal erstatte X2000 på enkelte strekninger.