Regina-tog brukes bl.a. på Bohusbanan. Her passerer toget Varp sør for Skee.
I år 2000
ble de første togsettene av Regina-typen som ble levert til svenske jernbaner.
Togsettene er bygget av Bombardier på tidligere Kalmarbanans Verkstad utenfor Kalmar.
Togene er elektriske og har store likhetstrekk med Øresundstogene som kommer
fra samme leverandør. Regina-togene er litt bredere enn Øresundstogene, og har fem
seter i bredden. Togene er levert som tovogns- eller trevognssett, og inntil
tre togsett kan mutippelkjøres. Togsettene har klimaanlegg og strømuttak ved
alle sitteplassene. Dørene er brede for å gi raskere av- og påstigning. Vognkassene
er konstruert i rustfritt stål.
Reginatogene
var egentlig utviklet for bruk i regiontog. Togene hadde ikke så god aksellerasjon
at de egnet seg for lokaltog i Stockholmsområdet. Men de brukes i lokal- og
regionaltog en rekke steder i Sverige. Skånetrafiken og Värmlandstrafik bruker
slike togsett. Regina-togene brukes også på Bohusbanan. Tre av fire boggier er
motoriserte. Banemotorene er trefase asynkronmotorer som reguleres av
IGBT-halvledere.
Reginatogene
er levert både som tovogns- og trevognstog. Togene er 3450 mm brede, og er
egentlig 50 mm for brede for den svenske vognprofilen som er 3400 mm. I alt ble
det bygget 73 slike togsett. Togsettene finnes i fem forskjellige varianter, litra
X50-X54. X51 og X52 har også 1. klasse. Topphastigheten for Reginatogene er 180
km/t for X51 og X53, og 200 km/t for X50 og X54. Vognene har inngang med
rullestolheis.
Produsenten
har også levert togsett til Kina. Disse togsettene er bygget over samme lesten
som Regina-togene.
SJ har
bestilt Regina-togsett til fjerntrafikken. Disse får litra X55, og skal ha fire
vogner. Togene skal tilpasses fjerntrafikk, og skal erstatte X2000 på enkelte
strekninger.