A er
gnistfængeren, hvori kun den övre og nedre del i tegningen er antydet med
huller. B blæströret. C klaven, der fastholder gnistfængeren til blæströret. D
ringen, hvorpå gnistfængeren hviler med kraven oventil. E det såkalte
squarerör, der giver dampblæst under lokomotivets stilstand, når det behöves,
og F kjedelrörene.
(Illustrasjonen er hentet fra Polyteknisk Tidsskrift 1870, hefte 3)
(Illustrasjonen er hentet fra Polyteknisk Tidsskrift 1870, hefte 3)
Gnistfænger for lokomotiver
af
værksmester O. Adamsen
Denne indretning, der har været i brug ved
Hoved- og Kongsvinger-banerne siden 1865, har vist sig særdeles heldig og man
kan gjerne sige fuldstændig betryggende mod ildsfare, når den bliver ordentlig
vedligeholdt. Om vinteren kan den i regelen undtages, når sne og i
almindelighed mere stadig fugtighed sågodtsom aldeles eller i særdeles
betydelig grad formindsker antændbarheden af omgivelserne ved jernbanerne; thi
om end i liden grad forårsager den dog nogen hindring i lufttrækket gjennem
skorstenen, hvorfor lidt stærkere dampblæst gjerne må benyttes. Dette
tilveiebringes ved en liden indskrænkning i arealet af blæströrtoppens åbning,
hvilket jo forårsager lidt större modtryk for stemplerne, og dette søger man
naturligvis helst at reducere til det mindst mulige, forsåvidt omstændighederne
kunne tillade det.
Denne gnistfænger kan, uagtet den er forsynet med temmelig
små åbninger, og som fölge deraf er höist virksom i at stoppe gnister – på
grund af sin form tilveiebringe en ikke ubetydelig flade eller rettere gjennemgang
for forbrændingsprodukterne, og da den slutter aldeles tæt til skorstenen i
dens indre omkrets, må den, når det påsees, at den er hel, utvivlsomt være mere
betryggende end de, der ligge tværs over hele rögkassen, hvor der altså bliver
en stor perimeter at söge tættet. Indretningen vil let forståes af tegningen.
Den klemmes fast på blæstrøret ved hjælp af to halvrunde klaver med en
skruebolt i hvert öre eller også ved en anden hensigtsmæssig indretning.
Oventil i skorstenen ligger den, med en krave, an på en der fastklinket ring.
Hullernes størrelse er i regelen af 1/8 til 3/16 tommes diameter, og anbringes
ikke altfor tæt; thi ved slitagen af asken og anden tæren udvides hullerne
efterhånden lidt, saa gnistfængeren snart vilde blive ubrugelig, hvis der ikke
var lidt at slide på. Det er en selvfölge, at gnistfængeren jevnlig må
eftersees, så at nemlig fremkomne beskadigelser kan udbedres, förend skaden
bliver for stor. De bör ombyttes med nye, når åbningerne blive større end ¼
tomme i diameter, men ved omhyggelig behandling vil de ved stadig brug dog vare
flere år, för dette indtræffer. I al den tid de have været benyttet her har de
vist sig aldeles pålidelige og brugbare.
Polyteknisk
tidsskrift 1870, hefte 3, side 83-84