tirsdag 4. oktober 2011

Bruntons damphest



Bruntons damplokomotiv fra 1813. Fra Wikimedia Commons 

På begynnelsen av 1800-tallet hadde få, eller knapt noen, tro på at glatte jernhjul ville gi tilstrekkelig adhesjon mot jernskinner til at et lokomotiv kunne trekke et tog med lastede vogner. Blant skeptikerne var William Brunton. Så fikk han også i oppdrag å bygge et lokomotiv for en bane som hadde stigning 1:50.

William Brunton var skotte. Han ble født i Dalkeith den 26. mai 1777, og var sønn av en urmaker. Brunton arbeidet en periode på fabrikken til Boulton & Watt, før han i 1808 begynte på Butterley Works. Butterley Company, som den gang drev et jernverk i Derbyshire, eide et kalksteinbrudd i Crich. Herfra skulle kalkstein transporteres på en bane til Amber Wharf ved Cromford Canal. På slike baner ble vognene trukket av hester. Napoleonskrigene hadde ført til mangel på hester og hestefôr, og prisene for hester og fôr hadde økt kraftig. Dette bidro til å sette fart i utviklingen av damplokomotiver.

Banen fra steinbruddet til brygga ved kanalen var to km lang, og hadde en stigning på 1:50 eller 20 promille. Da Brunton konstruerte lokomotivet, trodde han ikke friksjonen mellom hjul og skinner ville bli stor nok til at lokomotivet ville klare å trekke vogner på banen. Derfor konstruerte han to bein som lokomotivet sparket seg fram med. Derfor ble lokomotivet kalt steam horse, eller damphest. Butterley Company, som stod for byggingen av lokomotivet, fikk patent på denne typen framdrift den 22. mai 1813, og lokomotivet ble bygget og satt i drift på banen samme år. Det lyktes å få lokomotivet opp i en fart på 5 km/t. Kjeltrykket var 40 psi (pund pr. kvadrattomme), som tilsvarer om lag 2,8 atmosfærer. Lokomotivet veide 2 1/4 tonn og hadde en sylinder som drev mekanismen til beina som det sparket seg fram med.

Et tilsvarende lokomotiv ble levert til Newbottle kullgruve i Philadelphia i grevskapet Durham. Her var stigningen enda brattere, 1:36, eller 28 promille. Det er lite kildemateriale som er bevart om dette lokomotivet. Sannsynligvis hadde dette lokomotivet to sylindre. Dessuten var det dobbelt så tungt som lokomotivet som ble levert til kalksteinbruddet i Crich. Dette lokomotivet var i drift hele vinteren 1814, men det fikk ikke noe langt liv. Den 31. juli 1815 eksploderte dampkjelen. Hvor mange mennesker som ble drept er uklart. Noen kilder sier 13, andre sier 16. Konstruksjonen med beina var komplisert, og konseptet ble ikke videreutviklet. Senere lokomotivkonstruktører fant ut at dersom lokomotivet var tungt nok, ville friksjonen mellom hjul og skinner være tilstrekkelig.

William Brunton døde 5. oktober 1851 i Camborne i Cornwall.