Spikkestad stasjon i solnedgangen 11. oktober 2011
Da
Drammenbanen åpnet i 1872, var Spikkestad kun ei lita grend. Nærmeste stasjon
var Røyken som ligger om lag tre km møt øst. Svend Oddevald åpnet landhandel i
stua på gården. Under anlegget av Drammenbanen var det mange arbeidere som gikk
dit og tok seg en øl.
Drammenbanen
åpnet for trafikk den 7. oktober 1872. Allerede tre år etter at Drammenbanen
åpnet, fikk Vestbanernes direksjon henvendelser med ønske om at det ble
opprettet en stasjon på Spikkestad. Å anlegge en stasjon var anslått til å
koste om lag 3500 Speciedaler, eller 14 000 kroner. Direksjonen for
Vestbanerne anbefalte ikke å opprette stasjon på Spikkestad, da den mente at
trafikkgrunnlaget ville bli for lite.
Spikkestad stasjon sett vestfra 11. oktober 2011
Alle togene
på Drammenbanen måtte stoppe ved Spikkestad. Grunnen til dette var at det var
fall (utforbakke) i begge retninger, både østover mot Røyken og vestover mot
Lier. Togene kjørte håndbremset, og måtte stoppe for å tilsette bremsene
manuelt før det kjørte utfor fallet. ellers ville man miste kontrollen over
toget. Det hendte at reisende så sitt snitt til å gå av toget når det stoppet
her, selv om det var strengt forbudt.
Drammenbanens
lokomotiver var små og lette. Når togene skulle kjøre opp Lieråsen, måtte de ha
assistanselokomotiv for å komme opp. Assistanselokomotivet, også kalt Mærra i
åsen, skulle kobles til bakerst i togstammen på Lier stasjon, og gikk tilkoblet
til Spikkestad. Her ble assistanselokomotivet koblet fra, og returnerte til
Lier.
I 1882 kom
forslagene opp på ny. Det var gårdbrukerne Hans Spikestad og Ole Rud som tok
initiativet til å anlegge et sidespor. Da Kristiania Meieribolag ble opprettet
i 1884, måtte bøndene levere melken på Røyken stasjon kl 6 om morgenen.
Melkingen måtte startes kl. 3 om natta. I første omgang ble det anlagt et
sidespor. Gårdbrukerne bidro med 2000 kroner og fri grunn ble stilt til
rådighet. Sidesporet ble tatt i bruk i februar 1885. I tillegg til
jordbruksprodukter og trelast ble sidesporet benyttet av et teglverk som var
blitt bygget på Spikkestad. Da banen hadde fall på begge sider av sidesporet,
fikk togpersonalet en særskilt instruks om å være ekstra påpasselige med å
tilsette bremsene på vognene under skifting.
Gullaug lille tunnel er i dag en del av turveien mot Lier
Den 12.
april 1886 ble Spikkestad stasjon tatt i bruk, både for person- og godstrafikk.
Den var ingen fullverdig stasjon, bare et stoppested, og ikke alle togene
stoppet her. En ekspedisjonsbygning ble reist, og to år senere opprettet
Postverket et brevsamlingssted her. Drammenbanen var bygget med sporvidde 3 fot
og 6 tommer, eller 1067 mm.
I 1909
vedtok Stortinget at Drammenbanen skulle ombygges til normal sporvidde.
Samtidig skulle banen gjennomgå en omfattende modernisering. Spikkestad ble
fullverdig stasjon i 1913 med egen stasjonsmester, og i årene etter 1.
verdenskrig ble banen omlagt til normal sporvidde. I 1922 ble banen
elektrifisert, som den første NSB-bane.
Etter at
Liertunnelen ble vedtatt i 1962, ble det spørsmål om hva man skulle gjøre med
den gamle strekningen over Spikkestad og Lier. Skulle den beholdes? Eller
skulle den legges ned? Tunnelen ble åpnet i 1973, og togenes kjøretid mellom
Oslo og Drammen ble vesentlig forkortet. Banen ble beholdt mellom Asker og
Spikkestad, mens resten av strekningen ble nedlagt. Sporet ble beholdt en km
vest for Spikkestad stasjon til ei lasterampe ved østenden av Store Gullaug
tunnel. Lastebiler fra Dyno kjørte gjennom tunnelen og dynamitt ble lastet i
vogner ved lasterampa. Etter hvert ble det slutt på all godstrafikk på banen,
og strekningen mellom Asker og Spikkestad brukes kun av lokaltog. I dag kjøres
det lokaltog hver time mellom Moss og Spikkestad.